سایت دانشور در خدمت دانشجویان عزیز و پژوهشگران گرانقدر

محل لوگو

مبانی نظری اعتماد سازمانی


مبانی نظری اعتماد سازمانی

اعتماد سازمانی

تعریف اعتماد

علیرغم نوشته هاي فراوان در مورد اعتماد و مفاهیم مرتبط با آن، یک تعریف رسمی در این زمینه وجود ندارد. براي مثال باربر (1983) عنوان می کند که مفهوم اعتماد شبیه یک مرداب مفهومی است. همچنین لویز و ویگرت یک سردرگمی مفهومی را در ادبیات اعتماد مطرح می کنند. کانن (2006) معتقد است که اگر چه واژه اعتماد به صورت روزمره در ادبیات محاوره اي استفاده می شود، اما ثابت شده است که تعریف آن در ادبیات سازمانی بسیار مشکل است. در واقع اعتماد یک مفهوم پیچیده با ابعاد مختلف است. با وجود این وضعیت آشفته و مشکل ساز، برخی معتقدند که هنوز مباحث مربوط به اعتماد قابل فهم هستند (الوانی و دانایی فر،1395: 7).

تعاریف متعددي از اعتماد مطرح شده است. فرهنگ آکسفورد، اعتماد را به اینگونه تعریف کرده است:

ـ اطمینان یا اتکا به برخی از ویژگی ها یا خصایص یک شخص یا سازمان

ـ پذیرفتن یا اعتبار دادن به شخص یا سازمان بدون بررسی و دریافت شواهد و قرائن

ـ باور، اعتماد یا اتکا به صداقت یک فرد یا سازمان

ـ صداقت، درستی و وفاداری (الوانی و دانایی فر،1395: 7).

تعریف دیگر توسط شاو (1997) ارائه شده است که می گوید: اعتماد عبارت است از این باور که ما به آن هایی که متکی هستیم، انتظارات ما را برآورده خواهند ساخت. این انتظارات به ارزیابی ما از مسؤولیت دیگران براي برآوردن نیازهایمان وابسته است. دانی و کانن، اعتماد را اعتبار و خیراندیشی درك شده توسط اعتمادشونده تعریف می کنند.

به طور خلاصه، اعتماد به معنی اعتقاداتی است که افراد در مورد رفتار آینده گروه مقابل دارند. هرچه گروه الف، اعتقاد بیشتري داشته باشد که گروه ب در روابط به تعهداتش عمل می کند (که این امر منجر به بروز نیت خوب و صلاحیت گروه ب می شود)، گروه الف به گروه ب اعتماد بیشتري خواهد کرد (میرزایی،1394: 42).

تعریف اعتماد سازمانی

تعاریف متعددی از اعتماد سازمانی شده است. ساشکین اعتماد سازمانی را اینگونه تعریف می کند: «اطمینانی که کارکنان نسبت به مدیریت دارند و میزانی که آنها گفته های مدیریت را باور می کنند». گیبز اعتماد سازمانی را به عنوان فضایی که در آن افراد در آن احساس اطمینان، گرمی و مقبولیت دوطرفه می کنند، تعریف می کند. به گونه ای کاملتر، می توان گفت اعتماد سازمانی فضایی است که در آن کارکنان باور دارند که مدیران با آنها به طریقی منصفانه، با ثبات و صمیمانه در فرایند ارتباطشان رفتار می نمایند. این تعریف شبیه تعریف گیلبرت و تنگ است که در آن کارکنان زمانی که اعتماد سازمانی توسعه یابد، به رفتارهای مدیران اجرایی از طریق تعهد سازمانی جواب خواهند داد. اما این تعریف گسترده تر از تعریف ساشکین و گیبز می باشد؛ به دلیل اینکه این تعریف نه تنها احساس کارمندان نسبت به مدیریت را دربر می گیرد، بلکه رفتارها فرایندهای ارتباطات را نیز به حساب می آورد (خنیفر و زروندی،1389: 132).

 

ادامه در فایل پیوستی

فهرست مطالب:

ابعاد اعتماد سازمانی

مفاهیم اعتماد سازمانی

انواع اعتماد در سازمان

مراحل اعتماد

پیشایندها و پیامدهای اعتماد

نظریات مرتبط با اعتماد سازمانی

1. مدل اعتماد از ديدگاه مارتينز

2. مدل نظری مایر و همکاران

3. مدل نظری گابارو

4. رویکردی فرایندی به توسعه اعتماد سازمانی

فهرست منابع و مآخذ

 

این فایل در 20 صفحه همراه با ارجاع درون متنی (نام خانوادگی نویسنده، سال: صفحه) و فهرست منابع و مآخذ می باشد.

 با خرید این فایل از مراجعه به کتب و منابع دیگر بی نیاز شده و در هزینه و وقت خود صرفه جویی می کنید.
ضمناً فایل دریافتی قابل ویرایش در فرمت ورد (word) می باشد. به عبارتی، هزینه پرداختی شما بسیار کمتر از هزینه تایپ می باشد.

 

سایت دانشور متصل به درگاه خرید آنلاین بوده و پرداخت با تمامی کارت های بانکی امکانپذیر است.

 

سیستم خرید خودکار بوده و بلافاصله پس از پرداخت فایل قابل دریافت است. این سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشد. بنابراین، با اطمینان خاطر خرید کنید.

 

در صورت بروز هرگونه مشکل در دریافت فایل، تیم تحقیقاتی دانشور آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد. در صورت ارسال ایمیل از جانب شما، در زمان کوتاهی به درخواست شما پاسخ داده و مشکل شما را در این رابطه برطرف می نماییم.

 

ایمیل:

 

daneshvar.4kia@gmail.com


مبلغ واقعی 69,600 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 55,680 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

فروشگاه جامع تحقیقات مدیریت ، جامعه شناسی و روانشناسی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما