سایت دانشور در خدمت دانشجویان عزیز و پژوهشگران گرانقدر

محل لوگو

مبانی نظری رضایت از زندگی


مبانی نظری رضایت از زندگی

مبانی نظری رضایت از زندگی

رضایت از زندگی

تعریف رضایت از زندگی

رضایت از زندگی از نظر لغوي به معنی چگونگی زندگی بوده و در اصطلاح مفهومی چند وجهی، نسبی و متأثر از زمان و مکان و ارزشهاي فردي و اجتماعی استو همچنین داراي ابعاد عینی و بیرونی، ذهنی و درونی است که نمی توان براي آن تعریفی جامع و مانع ارائه داد.

فلس و پري (1996) رضایت از زندگی را به عنوان یک احساس خوب تعریف می کنند که شامل ارزیابی قابل مشاهده و درونی از احساسات خوب مادي، جسمانی و اجتماعی می باشد که به وسیله ي مجموعه اي منحصر به فرد از ارزشها اندازه گیري می شود (ابراهیمی کوه بنانی،1390: 10).

رضايت از زندگي يك احساس دروني است كه ناشي از تجربه هاي فردي در جهان بيرون است. به عبارت ديگر، رضايت از زندگي منعكس كننده احساس و نظر كلي افراد يك جامعه نسبت به جهاني است كه در آن زندگي مي كنند (عبدي و گودرزی،1378: 154).

رضایت از زندگی به معنای ارزیابی فرد از کیفیت زندگی خود بر اساس معیارهای شخصی و یا همان رضیت ادراک شده است. در ادبیات موجود اصطلاحات شادکامی، رضایت از زندگی و بهزیستی فاعلی گاهی مترادف هم به کار برده می شوند. دینر (1984) بر این نظر است که بهزیستی فاعلی سه مؤلفه اصلی را در بر دارد: احساسات مثبت، احساسات منفی و احساس کلی رضایت از زندگی. در حالی که احساسات مثبت و منفی ابعاد هیجانی بهزیستی فاعلی را تشکیل می دهند، رضایت از زندگی نشان دهنده یک فرایند شناختی و قضاوتی در مورد کلیت زندگی است.

دانون و هالیرن (2002) عقیده دارند رضايت از زندگي يك مقياس باز-پاسخ و ذهني از سعادت مردم است. به اين دليل ذهني است كه در بررسيها از مردم پرسيده مي شود كه آيا از زندگي خود راضي هستند يا نه. باز است به اين دليل كه محققان از پيش، تعريفي از سعادت اجتماعي ارائه نمي دهند، بلكه داوري در مورد رضايت از زندگ به عهده هر شخص است (ایمان و کاوه،1391: 7).

 

عناوین ادامه مطلب:

ابعاد رضایت از زندگی

  1. اصل چند بعدي بودن
  2. اصل ذهنی بودن
  3. اصل پویا بودن

نظریات مرتبط با رضایت از زندگی

نظریه اینگلهارت

رضایت از زندگی در نظريه برابري

رضایت از زندگی در نظريه ارزش منزلت

نظريه ناهمسازي چندگانه

دیدگاه رضایت از زندگی وینهون

نظریه ادارکی فرانس

نظریه ونتگوت و همکاران

فهرست منابع و مآخذ

 

ادامه متن به همراه فهرست منابع در فایل پیوستی می باشد.

این فایل در 14 صفحه همراه با ارجاع درون متنی (نام خانوادگی نویسنده، سال: صفحه) و فهرست منابع و مآخذ می باشد. با خرید این فایل، شما از هرگونه مراجعه به سایتها، مقالات، کتب و سایر مراجع بی نیاز می شوید.

با خرید این فایل از مراجعه به کتب و منابع دیگر بی نیاز شده و در هزینه و وقت خود صرفه جویی می کنید.
ضمناً فایل دریافتی قابل ویرایش در فرمت ورد (word) می باشد. به عبارتی، هزینه پرداختی شما بسیار کمتر از هزینه تایپ می باشد.

 

سایت دانشور متصل به درگاه خرید آنلاین بوده و پرداخت با تمامی کارت های بانکی امکانپذیر است.

سیستم خرید خودکار بوده و بلافاصله پس از پرداخت فایل قابل دریافت است. این سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشد. بنابراین، با اطمینان خاطر خرید کنید.

در صورت بروز هرگونه مشکل در دریافت فایل، تیم تحقیقاتی دانشور آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد. در صورت ارسال ایمیل از جانب شما، در زمان کوتاهی به درخواست شما پاسخ داده و مشکل شما را در این رابطه برطرف می نماییم.

 


مبلغ واقعی 61,280 تومان    15% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 52,088 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

فروشگاه جامع تحقیقات مدیریت ، جامعه شناسی و روانشناسی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما