سایت دانشور در خدمت دانشجویان عزیز و پژوهشگران گرانقدر

محل لوگو

مبانی نظری نیازهای اساسی روانشناختی


مبانی نظری نیازهای اساسی روانشناختی

نیازهای اساسی روانشناختی

مقدمه

افراد گرایش طبیعی و درونی براي رشد و یکپارچگی با دیگر اعضاي اجتماع دارند به طوري که گرایش خود به خودي براي کشف محیط پیرامون، کنجکاو بودن و پیگیري فعالیت­هاي چالش برانگیز از این موارد می­باشند. در طی قرن گذشته نظریه های نیازهاي اساسی انسان بسیار گسترش یافته­اند. در حالی که دانشمندان در اجزا تشکیل دهنده نیازها اختلاف نظردارند. برخی معتقدند که نیازها ماهیت روانشناختی دارند درحالیکه برخی، نیازها را داراي ماهیت زیست شناسی می دانند و عده اي نیز نیازها را ترکیبی از هردو تلقی می کنند. براي مثال برخی نظریه­پردازان بر این اعتقاد هستند که نیازهاي انسانی جنبه فطري­دارند (دسی و رایان، 2000).

ادامه در فایل پیوستی

 

نیازهای اساسی روانشناختی

منظور از نیاز، هرگونه شرایطی که براي زندگی و رشد فرد ضروري است ، به طوري که پرورش آن موجب سلامتی می شود و ممانعت از آن به فرد لطمه می زند. همچنین این نیازها را انگیزش نیز معرفی می‌ کنند که تحت عناوین مختلف طبقه بندی می‌شوند، اما اغلب هم پوشیهای گسترده‌ای با یکدیگر دارند بطوری که گاه یک نوع انگیزه در طبقات مختلفی می‌تواند دسته بندی شود. در یک تقسیم بندی مهم و معروف که از انگیزه‌ها به عمل آمده است، انگیزه را به دو دسته کلی درونی و بیرونی تقسیم بندی کرده‌اند (ریو، 2009).

در مبحث انگیزش گفته می‌شود که انگیزه، نیرویی است که فرد را به عمل و حرکت وا می‌دارد، به فرد انرژی می‌دهد و فعالیت او را در جهت رسیدن به هدف شکل می‌دهد. فرد بسته به شدت انگیزش و شدت نیرویی که در او بوجود آمده ، فعالیتها و اعمال خود را سامان می‌دهد تا جایی که انگیزه‌ ایجاد شده برآورده شود. به عبارتی انگیزه ایجاد شده حالت فرد را از حالت آرامش و سکون به حالت تهییج و تحریک تغییر می‌دهد و فرد فعالیت خود را تا جایی ادامه می‌دهد تا به حالتی که در او ، حس آسایش و آرامش را ایجاد می‌کند، برسد (ریو، 2009).

مطالعات پژوهشگران درکشورهاي غربی بخصوص در آمریکا دست آوردهاي قابل ملاحظه اي از نظریه STD و مفهوم نیازهاي اساسی روان شناختی به­دست آورده اند از جمله مطرح کرده اند که وقتی جوانان در روابطی خاص ارضاي نیازهایشان را تجربه کنند، ارزیابی شان از آن روابط بهتر است. به عبارت دیگر افراد امنیت، سلامت روان و رضایت بیشتر از روابطی دارند که نیازهایشان را ارضا کنند. شواهد امر مبتنی براین است که مردم به­طور طبیعی گرایش به زمینه ها و فعالیتهایی دارند که ارضاي این نیازها را به دنبال داشته باشد. حتی برخی پژوهشها برآورده شدن این نیازها را علاوه بر بهزیستی روان شناختی براي عملکرد روزانه نیز مهم می دانند (دسی ورایان،2008). نيازها به عنوان غذاي دروني و روانشناختي شناخته مي شوند كه براي رشد و دوام روانشناختي و بهزيستي و انسجام ضروري هستند (زرندي، 1395).

ادامه در فایل پیوستی

 

فهرست مطالب

 

نظریه خود تعیین گری

نظریه نیازهای اساسی درونی

احساس شایستگی

ارتباط با دیگران

خودمختاری

نظریه ریچارد دچارمز

نظریه دسی و رایان

منابع و مآخذ

 

این فایل در 18 صفحه همراه با ارجاع درون متنی (نام خانوادگی نویسنده، سال) و فهرست منابع و مآخذ می باشد.

 

 با خرید این فایل از مراجعه به کتب و منابع دیگر بی نیاز شده و در هزینه و وقت خود صرفه جویی می کنید.
ضمناً فایل دریافتی قابل ویرایش در فرمت ورد (word) می باشد. به عبارتی، هزینه پرداختی شما بسیار کمتر از هزینه تایپ می باشد.

 

 

سایت دانشور متصل به درگاه خرید آنلاین بوده و پرداخت با تمامی کارت های بانکی امکانپذیر است.

 

 

سیستم خرید خودکار بوده و بلافاصله پس از پرداخت فایل قابل دریافت است. این سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشد. بنابراین، با اطمینان خاطر خرید کنید.

 

 

 

در صورت بروز هرگونه مشکل در دریافت فایل، تیم تحقیقاتی دانشور آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد. در صورت ارسال ایمیل از جانب شما، در زمان کوتاهی به درخواست شما پاسخ داده و مشکل شما را در این رابطه برطرف می نماییم.

 

ایمیل:

 

daneshvar.4kia@gmail.com

 


مبلغ واقعی 65,440 تومان    15% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 55,624 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

فروشگاه جامع تحقیقات مدیریت ، جامعه شناسی و روانشناسی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما