سایت دانشور در خدمت دانشجویان عزیز و پژوهشگران گرانقدر

محل لوگو

مبانی نظری فضای مجازی و شبکه های اجتماعی


مبانی نظری فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

 

 تعاریف

 ظهور فضاي مجازي با اتكا بر سخت افزاز فناوري هاي نوین اطلاعاتي و ارتباطي در کنار جهان واقعي، معادله الگوهاي ارتباطي را بر هم زده است و امكان وارد شدن به این جهان را، فارغ از امتيازات و تعصبات نژادي، قدرت اقتصادي یا نيروي نظامي، براي تمام انسان ها فراهم مي آورد. فضاي مجازي به عنوان «واقعيت مجازي» یكپارچه اي در نظر گرفته شده است که در آن، انسان ها رها از محدویت هايروان شناسانه و فيزیكي، قادر به تعامل هستند.

 

فضاي مجازي که ویليام گيبسون (1922) آن را مطرح کرد، به عنوان مكاني که بخشي از جهان واقعي و در عين حال خيالي است، تعریف شده است. فضاي مجازي با ویژگي هایي نظير بي مكاني، فضاي گفتماني، بدون کارگزار، بي مرکزي و محدود نبودن به زمان، موقعيتي ذهني براي انسان ها فراهم مي آورد که ماوراي تجربه سنتي آنهاست. تامبيه نيز از گمنامي و امكان خلق نقش ها و خودهاي چند وجهي و همين طور تغيير اجتماعات در این فضا یاد مي کند. این فضاي جدید، بخشي از زندگي واقعي انسان ها شده و عناصر حيات اجتماعي را درون خود کشيده و بر اساس خصوصيات خود، آنها را تغيير داده است (طراوتی،1393: 26).

 

به عبارت دیگر، فضاي مجازي یا سایبري، سرزميني با زندگي ها و جامعه هاست که در آن، واقعيت فيزیكي اهميت خود را از دست داده است. با حضور در فضاي مجازي، این فضا جایگزین زندگي واقعي مي شود. فضاي مجازي زندگي همه افراد را تحت تأثير خود قرار داده است (محسني،1392: 67).

 

در زبان رایج انفورماتيک، واژه فضاي مجازي بيانگر پيدایش و رشد اینترنت در تمامي ابعاد فرهنگي، فني و اجتماعي آن است، فضایي که زماني محل مراجعه و تفرج به شمار مي آمد، بدون آنكه فرد ناچار باشد محل حضور خود را ترک کند. مي توان گفت که شبكه اینترنت، محلي مجازي براي ملاقات عمومي شهروندان جهان است، یک نقطه تلاقي عمومي که در آن بالغ بر دو ميليارد نفر، از حدود 155کشور جهان با هم در رابطه اند (محسني،1392: 27).

 

 

فهرست مطالب:

 

قابلیت های فضای مجازی

شبکه های اجتماعی مجازی

ویژگي هاي شبكه هاي اجتماعي

انواع شبكه هاي اجتماعي

الف. شبكه هاي اجتماعي مبتني بر پروفايل

ب. شبكه هاي اجتماعي مبتني بر محتوا

ج. گونه هاي ديگر شبكه هاي اجتماعي

ويژگيهاي روانشناختي شبکه های اجتماعی مجازي

نظریه جامعه شبکه ای و جامعه اطلاعاتی کاستلز

نظریه جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات شیلر

نظریه استفاده و خشنودی

نظریه ساخت یابی گیدنز

نظریه صنایع فرهنگی هربرت ماركوزه

نظریه صنایع فرهنگی

آدورنو و هورکهایمر و صنایع فرهنگی

نظریه صنایع فرهنگی هابرماس

رویکرد قدرت بلامنازع رسانه و منفعل بودن مخاطب (نظریه های گلوله جادویی و تزریقی)

نظریات مرتبط با اعتیاد به فضای مجازی

تئوري هاي ارتباط جمعي

نظريه رفتاري و اعتیاد مجازی

 

ادامه متن به همراه فهرست منابع در فایل پیوستی می باشد.

 

این فایل در 26 صفحه همراه با ارجاع درون متنی (نام خانوادگی نویسنده، سال: صفحه) و فهرست منابع و مآخذ می باشد.

ضمناً فایل دریافتی در فرمت ورد (word) و قابل ویرایش می باشد.

با خرید این فایل از مراجعه به کتب و منابع دیگر بی نیاز شده و در هزینه و وقت خود صرفه جویی می کنید.
ضمناً فایل دریافتی قابل ویرایش در فرمت ورد (word) می باشد. به عبارتی، هزینه پرداختی شما بسیار کمتر از هزینه تایپ می باشد.

 

سایت دانشور متصل به درگاه خرید آنلاین بوده و پرداخت با تمامی کارت های بانکی امکانپذیر است.

 

سیستم خرید خودکار بوده و بلافاصله پس از پرداخت فایل قابل دریافت است. این سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشد. بنابراین، با اطمینان خاطر خرید کنید.

 

در صورت بروز هرگونه مشکل در دریافت فایل، تیم تحقیقاتی دانشور آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد. در صورت ارسال ایمیل از جانب شما، در زمان کوتاهی به درخواست شما پاسخ داده و مشکل شما را در این رابطه برطرف می نماییم.

 

ایمیل:

 

daneshvar.4kia@gmail.com

 


مبلغ واقعی 69,600 تومان    15% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 59,160 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

فروشگاه جامع تحقیقات مدیریت ، جامعه شناسی و روانشناسی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما